Book Read! Dood in december (in Dutch)

Jo Claes, Dood in december (2010).

Eerste zin: “Geeuwend, met de handen gevouwen in de nek, rekte Joke Bielen zich uit.”

P. 99: “Hij klemde zijn tanden op elkaar.”

Laatste zin: “‘En nu champagne’, antwoordde hij.

De detectiveboeken van Jo Claes spelen zich allemaal af in Leuven, de stad in België waar ik al woon sinds 1981.  Dat geeft ze natuurlijk een extra charme voor mij.  Ik had dit boek vorig jaar al op de plank liggen, en gezien de titel wilde ik het lezen in december…  maar de maand kwam en ging, en ik was het boek compleet vergeten.  Dus heb ik maar gewacht (ik had nog wel enkele andere boeken die ik kon lezen voor het terug december was 🙂 ).

Ik heb van dit boek  genoten… echt spannend tot op de voorlaatste pagina en met veel onverwachte gebeurtenissen.   Echt een spannend/ontspannend boek, en zeker plezierig voor wie Leuven kent.

Dit is het 11de boek dat ik gelezen heb voor de Off The Shelf! Challenge.

4 Comments

  1. Leuk, zo’n boek dat zich vlakbij waar je woont afspeelt. Ik heb niet van de schrijver gehoord maar houd ‘m in de gaten. Ik hou wel van een spannend boek, en Belgische schrijvers kom ik niet vaak tegen, vind ik extra leuk.

    • Inderdaad, Judith, heel plezierig om alle straten, pleinen en gebouwen die in een boek genoemd worden ook daadwerkelijk te kennen. Het geeft de lectuur toch net dat ietsje meer. Mijn ouders gaan zelfs, elke keer nadat ze een boek van Claes gelezen hebben, op stap in Leuven naar plaatsen die ze niet zo goed kennen.
      Dit was Claes’ derde boek (na De zaak Torfs en De blinde vlek); ik heb nog een vierde klaarliggen (Het oog van de naald), maar dat bewaar ik tot ik echt behoefte heb aan een spannend en tegelijk ontspannend boek.
      Bedankt voor je commentaar!

      • Wt leuk dat je ouders de plaatsen uit een boek nalopen! Leuk idee, hun eigen stadswandeling nav een boek. Lijkt me heel leuk om te doen.

      • Ja, Judith, ze vinden het ook heel leuk. Je begint de stad die je dacht te kennen met andere ogen te bekijken omdat Claes vaak de aandacht trekt op minder bekende gebouwen of monumenten

Leave a Reply

