Book Read! Post voor Mevrouw Bromley (in Dutch)

Stefan Brijs, Post voor Mevrouw Bromley (2011).

Eerste zin: “Martin was veranderd.”

P. 99: “Nu moeten we ons land helpen waar mogelijk.”

Laatste zin: “‘Kom, John, we kunnen’, klinkt dan de stem van Rathband boven mijn hoofd en met een kleine schok komt mijn stoel in beweging.”

Ik had al veel goed gehoord van Brijs’ eerste boek, De engelenmaker, maar had het nog niet gelezen.  Toen ik echter van een vriendin zijn nieuwe boek kreeg voor mijn verjaardag, was ik heel blij (Dank je wel, Linda).   Eindelijk kon ik kennismaken met deze ‘nieuwe’ Vlaamse auteur.

Maar het boek voldeed niet echt aan mijn verwachtingen.  Ik had er eerlijk gezegd (veel) meer van verwacht, maar ik kan niet echt de vinger leggen op wat er nu aan ontbrak.  Feit was dat ik absoluut geen binding had met een van de karakters, en dat ik John, het hoofdpersonage en de verteller van het verhaal, helemaal niet sympathiek vond.  Hij werkte me eerder op de zenuwen omdat ik hem een echte aansteller en egoist vond.  Ook het verhaal zelf sprak me niet aan, alhoewel de achtergrond van WO I op zich wel interessant genoeg zou moeten zijn en het thema van waarheid en leugen centraal stond.  Maar ik was helemaal niet mee, alhoewel ik het boek toch op twee dagen heb uitgelezen (502 blz.).

Spijtig, maar misschien was Brijs’ eerste boek beter en verdiende dat wel alle lof.

Leave a Reply

