Book Read! Een god is vele dieren (in Dutch)

Bart Verschaffel, Een god is vele dieren.  Essays over het werk van Jan Fabre 1988-2010 (2010).

Eerste zin: “Buiten, op de tuinmuur van de galerie staat geschreven: Hé, wat een plezierige zottigheid.”

Laatste zin: “Een mens is een god is vele dieren, alle hoornig…”

Dit is echt een boekje om van te smullen, zelfs al ben je geen fan van het werk van Jan Fabre.  Bart Verschaffel schrijft over het werk van deze Belgische kunstenaar op zo’n manier dat je er nieuwsgierig naar wordt.  De essays ‘Souvenirs entomologiques. Herinneringen aan een Groot Insectenboek’ (over vorm en gedaanteverwisseling), ‘Horchengelen’ (over de stilte) en ‘In den beginne was de schrik’ (over het verschil tussen schrik en existentiële angst) vond ik zo goed dat ik ze twee maal na mekaar gelezen heb.

Alleen spijtig dat er nergens foto’s van werken worden getoond.

Dit is het 10de boek dat ik las voor de Off The Shelf! Challenge.

2 Comments

  1. Die kaft heb ik een hele tijd op je sidebar gezien en zo’n voorkant, call me prude, maar dat vind ik verschrikkelijk.

    Ik ken Jan Fabre niet, dus het lijkt me ook niet echt iets voor mij.

    Maar leuk dat jij het met zoveel plezier gelezen hebt!

    • Judith, het is ook mijn favoriete kaft niet, en de meerderheid van Fabre’s kunst is helemaal niet zo. Maar blijkbaar denken ze dat ze door een provocerende foto meer lezers gaan aantrekken. Fabre is zeker mijn favoriete kunstenaar niet, maar ik heb dit boekje gekocht omdat ik de teksten van de schrijver ervan, Bart Verschaffel, altijd graag lees. En ik was dus niet teleurgesteld.

Leave a Reply

