Book Read! Spoorloos (in Dutch)

Harlan Coben, Spoorloos (2002).

Eerste zin: “Drie dagen voor haar dood vertelde mijn moeder me – het waren niet haar laatste woorden, maar wel bijna – dat mijn broer nog leefde.”

P. 99: “Het gerinkel had het effect van een brandijzer.”

Laatste zin: “Ik liep naar de vrouw van wie ik hield en naar mijn kind.”

Dit was het derde boek dat ik las van Harlan Coben, op aanraden van een vriendin.  En alhoewel het vlot las, vond ik het eigenlijk niet zo goed.  Coben doet al de moeite van de wereld om zijn verhaal spannend te maken, maar het kwam bij allemaal wat geforceerd over, en ik vond het helemaal niet spannend.

Van de achterflap:

Elf jaar geleden werd Will Kleins ex-vriendin Julie gewurgd aangetroffen in de kelder van haar huis.  Al het bewijs wees in de richting van Wills oudere broer Ken.  Die verdween echter spoorloos en er werd nooit meer iets van hem vernomen.  Iedereen vermoedt dat hij niet meer leeft.   Will heeft inmiddels de draad weer opgepakt.  Maar als zijn moeder op haar sterfbed onthult dat Ken nog leeft, en kort daarna Wills vriendin Sheila plotseling verdwijnt, pakken donkere wolken zich weer samen boven zijn leven…

Maar uiteraard is het ontspannend om dit boek te lezen, en, voor bijvoorbeeld een luie namiddag in de zon, kan ik het zeker aanraden.

5 Comments

  1. Dat verbaast me! Ik heb het boek nooit gelezen maar de film gezien. Die was heel erg spannend. Ik kan me herinneren dat ik tot op het laatste moment in spanning bleef. Het is al een hele tijd geleden dat ik hem gezien heb, maar toch!
    Meestal is een boek mooier dan de film, hier lijkt het dan eens een keer omgekeerd. Weten we dat ook weer ;). Ik hoef dus niet aan het boek te beginnen.

  2. Te snel gereageerd! De film ‘Spoorloos’ die ik zag was een bewerking van het boek
    ‘het gouden ei’ van Tim Krabbé. Heel spannend! Misschien een leestip? 😉

    • Het gouden ei van Tim Krabbé was inderdaad heel spannend, zowel de film als het boek. Echt wat een thriller moet zijn. Harlan Coben, daarentegen… Het zal misschien aan mij liggen, wie weet vind jij hem wel spannend. Ik vind zijn verhalen zo ver gezocht dat het me niet echt kan boeien. Als je een vlot leesbaar boek wil, kan hij er wel mee door, maar dan zijn er natuurlijk wel vele andere auteurs die meer de moeite waard zijn.
      Bedankt voor je commentaar, Hannie!

  3. Hmm. Ik heb ook één of twee boeken bij Coben gelezen en die waren lang niet zo goed als ik gedacht had – van wat andere mensen ervan zeiden. Tja, smaken verschillen natuurlijk.

    Als ik een goede thriller/detective wil lezen ga ik liever naar Linwood Barclay.

    • Ik ben blij dat ik niet alleen ben, veel mensen vinden Coben blijkbaar reuzespannend, maar na de enkele titels die ik van hem gelezen heb, is er echt niks dat me bijblijft. Linwood Barclay daarentegen ken ik niet… Moet ik dus zeker eens naar uitkijken. Bedankt voor je commentaar, Judith!

Leave a Reply

