Book Read! Een intelligent hart (in Dutch)

Alain Finkielkraut, Een intelligent hart.  Hoe romans je helpen in het leven (2010).

Eerste zin:”Het kunstwerk, zei Alain in concreto, behoort niet tot de categorie van het nuttige.”

P. 99: “Maar het boek met herinneringen blijft in een lade liggen.”

Laatste zin: “De vraag is alleen welke vorm.”

Om naast de wetten van het leven ook de jurisprudentie ervan te kennen, hebben we volgens Alain Finkielkraut de literatuur nodig.  Hij stelt: “De bemiddeling van de literatuur is geen garantie, maar zonder haar zou de genade van een intelligent hart voor altijd voor ons onbereikbaar zijn.”   Voor hem is deze ’emotionele intelligentie’ het tegenovergestelde van de louter  functionele intelligentie die onverschillig staat tegenover “de specificiteit en de kwetsbaarheid van het lot van de individuen”.  Hij staaft zijn stelling door zijn interpretaties te geven van verschillende boeken, nl. De grap van Milan Kundera, Alles stroomt van Vasili Grossman, Het verhaal van een Duitser van Sebastian Haffner, De eerste man van Albert Camus, De menselijke smet van Philip Roth, Toean Jim van Joseph Conrad, Aantekeningen uit het ondergrondse van Fjodor Dostojevski, Washington Square van Henry James en Babette’s feestmaal van Karen Blixen.

Ik vond dit een prachtige theorie maar had er moeite mee in de eerste drie hoofdstukken.  Ik vermoedde dat dit kwam doordat ik geen van de boeken waarover het handelde gelezen had.  Maar bij de “Interpretatie van De eerste man”, een werk van Albert Camus dat ik ook niet kende (ik heb trouwens, tot mijn grote schande, geen van de besproken werken gelezen), was ik plots helemaal mee.  Dat gevoel verminderde weer bij “Interpretatie van De menselijke smet“, van Philip Roth, een auteur waar ik al enkele boeken van heb gelezen, maar waar ik het vaak moeilijk mee heb.  Maar bij de laatste vier hoofdstukken was het opnieuw raak.  Ik heb ze met veel plezier, interesse en aandacht gelezen en had spijt dat het boek uit was.

Ik had natuurlijk Finkielkraut niet nodig om te weten hoe literatuur kan helpen in het leven, maar het is wel aangenaam daar in een goed opgebouwd en doordacht boek over te lezen.

Dit boek is het vijfde dat ik las voor de Buy One Book And Read It Challenge.

2 Comments

  1. Fijn dat het boek jou ook bevallen is 🙂

Leave a Reply

