Book Read! Een handvol rogge (in Dutch)

Agatha Christie, Een handvol rogge (1953).

Eerste zin: “Het was de beurt van juffrouw Somers om thee te zetten.”

P. 99: “Terwijl ze zich omwendde, zei inspecteur Neele als terloops: ‘Apropos, kunt u me misschien iets over lijsters vertellen?'”

Laatste zin:  “En daarna – die beide andere emoties verdringend – kwam een triomfantelijk gevoel, de triomf die een preparateur zal voelen, als hij met succes een uitgestorven diersoort heeft gereconstrueerd uit een stuk van een kaakbeen en een paar tanden.”

De boeken van Agatha Christie vervelen me nooit … Ook dit verhaal met Miss Marple zit weer goed in elkaar.

Dit boek is het derde dat ik las voor de 2011 Vintage Mystery Reading Challenge!.

4 Comments

  1. Ach, het begint met een kopje thee. Dat zet natuurlijk het hele verhaal in een gemoedelijke sfeer. Altijd leuk. Zouden Christie’s verhalen nu “cozy mystery” genoemd moeten worden, eigenlijk?

    • Ja Judith, een kopje thee komt altijd wel voor in Christie’s verhalen. Ik hou vooral van haar beschrijvingen van de (gewoonten van de), al dan niet verarmde, aristocratie. Er is met name een verhaal waarin beschreven staat hoe de butler ‘s morgens de dagbladen strijkt… Zoiets vind ik geweldig.
      Ik denk dat de term ‘cozy mystery’ echt wel past bij de boeken van Agatha Christie. Ik vind ze altijd ontspannend om te lezen, zelfs na al die jaren en na tig ker herlezen.

  2. En alweer een onderdeel van een uitdaging vervuld! Knap hoor. Ik kan je bijna niet meer bijhouden ;). Maar het is inderdaad zo dat boeken van Agatha Christie altijd een plezier zijn om te lezen.

    • Oh, Hannie, ik durf niet te zeggen hoe vaak ik die al allemaal gelezen heb. Mijn grootvader was een even grote boekenliefhebber als ik (van hem zal ik die liefde voor lezen wel gekregen hebben) en hij had alle Christies. Ik heb ze van hem gekregen, alhoewel ik ze al allemaal gelezen had, en nu lees ik er telkens ik zin heb tussen twee andere boeken door eentje. Zij hebben een wat rare volgorde van verschijnen en ik lees ze telkens in die orde.
      Mijn voornemen is om als ik nu rond ben (wat nog een hele tijd zal duren, want ik zit nog niet halfweg, ze eens in de volgorde van verschijnen te lezen. En daarna misschien eens in het Engels, want ik heb nog geen enkele Agatha Christie in de oorspronkelijke taal gelezen.
      Dus je ziet, ik ben nog lang niet klaar met mijn Christies. 🙂

Leave a Reply

