Book Read! Op leven en dood (in Dutch)

Tom Clancy, Op leven en dood (2010).

Eerste zin: “Lichte troepen – lichte infanteristen, code 11B volgens het vakgebiedsysteem van het Amerikaanse leger – worden geacht ‘mooie’, opgepoetste militairen te zijn, met een smetteloos uniform en een gladgeschoren gezicht, maar zo kon je sergeant eerste klasse Sam Driscoll niet omschrijven, al een hele tijd niet meer.”

P. 99: “Hij vertrouwde niet eens degenen die hadden gezworen dat ze desnoods voor hem zouden sterven.”

Laatste zin: “Kom, dan gaan we samen de vuurlinie in.”

Het verhaal van Op leven en dood is spannend; terroristen plannen verschillende aanslagen op Amerikaans grondgebied en een geheime FBI-eenheid probeert er achter te komen waar de aanslagen zullen plaatsvinden.  Ik heb dit boek echt met genoegen gelezen en kon er moeilijk in stoppen.  Het enige wat me tegenhield helemaal door het verhaal meegesleept te worden, waren de gedetailleerde beschrijvingen van wapens en de overvloed aan afkortingen van Amerikaanse en andere (politie)eenheden en  terroristische groeperingen.  Ik trachtte ze in het begin nog van elkaar te onderscheiden, maar heb dat na een 50-tal pagina’s opgegeven.

Voor wie van een stevige (en goed gedocumenteerde) thriller houdt, is dit zeker een aanrader!

Ik heb dit boek gewonnen bij een actie van Boeken.blogo.nl in samenwerking met A.W. Bruna Uitgevers, waarvoor dank.

Dit boek past meteen in 2 “Challenges” waaraan ik deelneem: Off the Shelf! en What’s in a Name 4!

4 Comments

  1. Hee, ook voor de TBR challenge gelezen? Daar ben ik ook mee bezig.

    Dit boek leek me helemaal niets, alleen dat jij het leuk vindt, doet me denken dat het toch wel aardig is. Gek he? Het is voornamelijk de cover maar ook de voorbeeldzinnen die jij geeft – veel te veel wapens. 🙂

  2. Ik heb echt wel een dubbel gevoel over dit boek; aan de ene kant vond ik het spannend, aan de andere kant vond ik het veel te technisch. Laat het me zo stellen: indien ik nog een boek van Clancy in handen krijg, zal ik het zeker lezen, maar zelf ga ik niet meer naar andere boeken van hem op zoek.
    Ik heb trouwens gezien dat jij flink opschiet met de Off the Shelf Challenge, bij mij gaat het wat traag, vind ik zelf.

  3. De cover ziet er uit als een echt ‘mannen’-boek. Zou het niet zo een-twee-drie kiezen afgaande op de omslag. Maar jou mening bevestigt dat je niet alleen op uiterlijk moet oordelen 🙂

    • Nee, ik eou het zelf ook niet kiezen, maar nu ik het gewonnen had, wilde ik het toch ook wel lezen. En ja, ik vond het wel spannend, maar nee, ik ga zeker zelf geen boeken van Clancy kopen, daarvoor was het iets te technisch. Ben nu Dead Politician Society aan het lezen, en dat vind ik toch beter. Hopelijk blijft dat zo.

Leave a Reply

