Book Read! Na de begrafenis (in Dutch)

Agatha Christie, Na de begrafenis (1953).

First sentence: “De oude Lanscombe bewoog zich wat onzeker van het ene vertrek naar het andere om de rolgordijnen op te halen.”

P. 99: “Zachtjes gaf hij de deurknop ten antwoord, dat er altijd wel middelen te vinden waren…”

Last sentence: “En Poirot dacht aan de vele moordenaars die hij in zijn lange leven had leren kennen.”

De boeken van Agatha Christie zijn voor mij oude getrouwen.  Ik heb de hele reeks in mijn bezit, dank zij mijn grootvader (bompa), aan wie ik mijn liefde voor boeken en lezen te danken heb.  Ondertussen ken ik ze allemaal wel uit het hoofd, want ik heb ze zeker al tien maal herlezen.  Ze vormen voor mij telkens een ontspanningspunt tussen twee andere, “meer serieuze” boeken. De volgorde van de reeks die ik in mijn bezit heb, is niet de volgorde waarin ze geschreven werden.   Na deze herlezing ga ik ze waarschijnlijk opnieuw lezen, maar dan in volgorde van oorspronkelijke publicatie.  Want ik ben ze nog lang niet beu…

Ik hou het meest van Poirot, zeker sinds de tv-reeks met David Suchett in de hoofdrol.  Maar ook Miss Marple en Tommy en Tuppence kan ik waarderen, daar ze elk een typische eigen stijl hebben.  Ik hou ook van de beschrijvingen of vermeldingen van de rijke (maar vaak verarmde) aristocratie in het Engeland van Christie.

Dit boek was het eerste dat ik las voor de 2011 Vintage Mystery Reading Challenge.

6 Comments

  1. filosofischelevenskunst

    Wat ontzettend leuk dat we hierin ook overeenstemmen 🙂 Ik ben ook een grote fan van Agatha Christie. De spanning, de omschrijving van de personages, meesterlijk! In september maken mijn man en ik een reis naar Egypte, waaronder 4 dagen op een cruiseschip: varen op de Nijl. Mijn fantasie slaat natuurlijk al met me op de loop dankzij Agatha’s ‘Moord op de Nijl’

    • Oh, ik wou dat ik meekon op die cruise… Dat is wel een beetje een droom van mij, en dan rustig op het dek ‘Moord op de Nijl’ lezen. Zalig. Misschien moet ik voor mijn doctoraat wel naar Egypte??? 🙂
      Ik word die boeken van Agatha Christie trouwens nooit beu. Mijn man begrijpt er niets van: “Maar die heb je toch al allemaal gelezen…. Je hebt toch andere boeken!” Ook van die tv-serie houdt hij helemaal niet. Hij vindt Poirot echt een aansteller, en begrijpt niet dat die rare karaktertrekjes nu juist zijn wat hem zo onweerstaanbaar maakt.

  2. Heerlijk, he, om die oude favorieten weer eens te lezen. Ik heb al jaren niets meer van Agatha Christie gelezen, maar haar boeken blijven altijd leuk.

    Miss Marple is ook leuk. Zij is toch “De spionne met het hoedje”? Die heb ik vroeger allemaal gelezen!

    • Dat ken ik niet, hoor, ‘De spionne met het hoedje’. Ben je er zeker van dat dat Miss Marple is? Ik ga het zeker eens opzoeken op Internet.
      Bedankt voor je reactie.

      • Nee, misschien was zij weer iemand anders. Mrs Polifax? Gosh, zo lang geleden.

      • Ja, Mrs. Pollifax blijkt de spionne met het hoedje te zijn. Heb ik trouwens nog nooit iets van gelezen, maar lijkt me ook wel wat voor mij. Zoals zo veel andere boeken trouwens. Zucht…

Leave a Reply

