Book Read! De eenzaamheid van de priemgetallen (in Dutch)

Ik heb dit boek al enkele dagen geleden beëindigd, maar door mijn aankoop van een iPad (zoals enkelen onder jullie ondertussen wel  zullen weten) ben ik er nog niet toe gekomen er een post over te schrijven.  (De enige reden waarom ik nu wel aan de computer zit is dat de iPad ingepakt is als cadeau, omdat ik hem eigenlijk  pas  ‘officieel’ krijg op mijn verjaardagsfeestje.  Ja, ja, ik word vandaag weeral een jaartje ouder en het is deze keer wel een ‘historische’ verjaardag, waarbij de woorden eeuw, halve  en dergelijke voortdurend vallen).

Maar ik ging het over het boek hebben:

Paolo Giordano, De eenzaamheid van de priemgetallen, 2008.

Eerste zin: “Alice Della Rocca haatte de skilessen.”

P. 99: “De whisky had ergens tussen zijn neus en zijn mond een bittere nasmaak achtergelaten maar iets in Viola’s manier van doen weerhield hem ervan zich te verzetten.”

Laatste zin: “Met een beetje moeite kon ze zelf overeind komen.”

Dit boek vervulde mijn verwachtingen volledig.  Ik had er vele recensies over gelezen en ook een interview met de auteur op Literatuurplein en in Humo.  Het verhaal gaat over twee eenzame mensen en hun moeizame verhouding met elkaar.  Deze relatie wordt op een geweldige manier verduidelijkt door een verwijzing naar de relatie van bepaalde priemgetallen, die niet ver van elkaar verwijderd staan maar die elkaar nooit echt raken.

Alhoewel het boek niet echt een positief  ‘all’s well that ends well’ einde heeft, en ik doorgaans toch liever verhalen met een happy ending lees, vond ik dit einde zeer  geloofwaardig (wat de auteur zelf ook benadrukt, omdat een positief einde niet bij de karakters van de hoofdpersonen past en daardoor ongeloofwaardig zou zijn) en zeker niet verstoken van enige hoop.

Voor diegenen die het nog niet zouden gelezen hebben is dit boek echt wel een aanrader!

2 Comments

  1. Van harte gefeliciteerd! Wat geweldig, een iPad! Je hebt er dus al even mee gespeeld maar nog niet officieel gekregen. Veel plezier ermee!

    Priemgetallen is een boek dat al tijden op mijn verlanglijstje staat maar ik was inderdaad ook wel bang dat het tegen zou vallen. Zo te horen is het een prachtig boek. Ik heb het (nog) niet maar zal het zeker gaan lene/kopen!

    Nog een hele fijn dag gewenst!

    • Die iPad is inderdaad geweldig. Ik wilde hem heel graag en ik dacht dat hij wel tof zou zijn om e-mails te lezen en sturen en om nieuws te lezen en blogs te volgen, maar dat is maar een klein deel van wat je er allemaal mee kan. Hij is echt fantastisch… Het enige probleem is dat ik, sinds ik hem heb (van zaterdagvoormiddag) echt niets anders heb gedaan, niet gelezen, geen posts geschreven, niets voor mijn doctoraat gelezen, … Echt de hele dag ben ik met die iPad bezig. Ik hoop dat dit nu wel wat gaat minderen, maar ik vrees dat ik nog altijd al de mogelijkheden die hij biedt niet ken.
      Het boek is echt wel een aanrader, ik had er een beetje schrik van, omdat het enerzijds nogal uitbundig geprezen werd (en dan word ik altijd wat wantrouwig) en anderzijds, omdat ik wist dat het een open einde had (en dat vind ik meestal vreselijk). Maar zoals gezegd vond ik het echt wel de moeite, mooi geschreven ook, op een rake manier, soms tamelijk gedetailleerd en dan weeral met grote sprongen vooruit. Ik lees wel op je blog als jij het gelezen hebt wat je er van vond. Ben er benieuwd naar.
      Moesten we dichter bij elkaar wonen, kon ik je mijn exemplaar lenen, maar dat is nu spijtig genoeg niet mogelijk. 🙂

      Bedankt voor je commentaar.

Leave a Reply

